IShootYou

 

Posted by Zanani Freelance

Rawatan Resdung Menggunakan Bekam Kain @ Lilin Resdung

``Pada peringkat awal antara tanda-tanda seseorang itu menghidap resdung ialah kerap bersin terutama pada waktu pagi atau berada dalam keadaan sejuk, selalu selesema, gatal-gatal dan terasa sesuatu merayap di muka atau di sekitar badan.

``Resdung apabila dibiarkan boleh menjadi kronik terutama apabila hidung mula tersumbat, pernafasan berbau busuk, sakit kepala keterlaluan atau migrain, hidung berdarah, sakit di rongga pipi, pangkal hidung dan dahi, mengalami buasir, hilang deria bau, mata menjadi kabur, telinga berdengung dan sebagainya,'' katanya.

Resdung di peringkat kronik yang berlaku terhadap golongan wanita boleh membuatkan alat sulit wanita berbau busuk, faraj berlendir, mengalami kelemumur yang agak teruk di kepala, buasir dan sebagainya.

``Ada beberapa kes, isteri ditinggalkan atau diceraikan suami akibat resdung kronik sehingga menganggu perhubungan suami isteri,'' katanya.

Resdung sebenarnya merupakan `pembunuh senyap' yang memudaratkan individu menerusi hama resdung yang memakan dari dalam bahagian tubuh dan boleh menular ke semua bahagian badan terutama pada kawasan-kawasan lembap.

Resdung juga boleh memberikan kesan yang buruk terhadap kecantikan seperti jerawat kasar di muka yang sukar dipulihkan.

Resdung merupakan penyakit yang meresahkan dan menganggu kehidupan.

Resdung yang kronik juga boleh menyebabkan gumpalan selesema di bahagian dalam pipi sehingga bertukar menjadi nanah, berlendir dan berbau busuk. "

This entry was posted on Sunday, August 16, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments